Voordat je een webshop begint is het belangrijk om helder voor ogen te hebben wat je wilt verkopen. Wil je bijvoorbeeld een breed assortiment aan producten aanbieden of wil je juist inspelen op een nichemarkt? Stel jezelf hierbij de vraag hoe je ervoor gaat zorgen dat jouw webshop opvalt en uniek is.
Zorg ervoor dat jouw product relevante kenmerken heeft die aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Uiteindelijk moet deze groep mensen immers overgaan tot kopen in jouw webshop. Een tip voor het bepalen van je doelgroep is om in te beelden hoe jouw ideale klant eruitziet. Wat zijn kenmerken van deze doelgroep? Denk aan leeftijd, geslacht, interesses en online shoppinggedrag.
Jouw unieke verkoopargument (USP) is een kwaliteit die jij hebt met jouw webshop, maar jouw concurrenten waarschijnlijk niet. Jouw USP kan van alles zijn, van gratis verzending tot het verkopen van alleen milieuvriendelijke producten. Werk jouw USP of USP’s uit door antwoord te geven op bijvoorbeeld de volgende vragen: Welke producten verkoop ik? Waarom zou iemand juist bij mijn shop kopen? Wanneer je dit helder voor ogen hebt, kun je de doelgroep definiëren waarop jij je wilt richten.