In 8 stappen jouw eigen webwinkel maken

Webwinkel maken

Je wilt een webwinkel maken maar weet je nog niet precies hoe je dit het beste kunt aanpakken? Aan de hand van een stappenplan vertellen we je hoe jij jouw webwinkel succesvol kunt bouwen, opzetten en inrichten.

Webwinkel maken
  • Meer dan 117.000 ondernemers gingen je voor
  • Geen technische kennis vereist
  • Gratis support
Webwinkel maken met de webwinkelsoftware van CCV Shop
Eva Rouwenhorst

Door Eva Rouwenhorst op 12 oktober 2023 | 9 minuten leestijd |

 

Start je webshop voor €1,-

Start je webshop voor slechts €1,- per maand bij CCV Shop! Begin vandaag en betaal voor de eerste drie maanden in totaal maar eenmalig €3,-. Dit is jouw kans om je eigen webshop te starten met minimale kosten en maximale mogelijkheden.


Deze speciale actie loopt tot en met 31 oktober. Vraag jouw webshoppakket aan, begin direct met verkopen en maak van jouw ondernemersdroom een succes. Na de kortingsperiode gelden de reguliere abonnementsprijzen en blijf je genieten van alle voordelen en ondersteuning die CCV Shop te bieden heeft.

 

Begin vandaag jouw webshop


Stap 1: Voorbereidingen treffen voor het maken van je webshop

Registreer een domeinnaam

Kies een domeinnaam die past bij de producten die je gaat verkopen op jouw webshop en registreer deze domeinnaam zodat iemand anders hem niet meer kan claimen.

Kies een hostingpartij

Een webshop beginnen betekent ook het kiezen van een geschikte hostingpartij, oftewel een partij van wie je de webwinkelsoftware koopt of huurt.  Want ga je de software kopen (Open Source) of huren (SaaS)? Er zijn veel verschillen tussen deze twee keuzes, dus weeg de voor- en nadelen eerst grondig tegen elkaar af.

Start je bedrijf en schrijf je in bij de KvK

De enige stap die nog rest nadat je jouw domeinnaam hebt geregistreerd en een hostingpartij hebt gekozen, is het officieel maken van je webwinkel. Kortom, schrijf jouw webwinkel in bij de KvK en je bent klaar om jouw webwinkel te maken.

Waar ga je jouw producten verkopen?

Denk er over na of je vanaf de start enkel via jouw webshop wilt verkopen, of direct jouw bereik wilt vergroten door jouw producten op meerdere verkoopkanalen te verkopen. Denk aan Facebook, eBay, Instagram en Amazon. Breid je productaanbod naar wens uit met digitale producten, dropshipping en print on demand.

Andere manieren van verkopen

Behalve losse fysieke producten verkopen, zijn er andere manieren van verkopen om te overwegen. Bied bijvoorbeeld abonnementen aan zodat je gegarandeerd bent van wekelijkse of maandelijkse bestellingen. Of breid jouw productaanbod uit met print on demand producten.

Digitale producten

Geen fysieke producten, maar digitale producten verkopen is ook een optie. Denk aan downloadables zoals mp3’s, sjablonen, werkboeken, e-books, e-tickets, posters en foto’s.  Het voordeel hiervan is dat je geen fysieke producten hoeft in te kopen en op te slaan.

Breid je aanbod uit met dropshipping

Wil je op een laagdrempelige manier een webshop maken of jouw webshop uitbreiden? Denk dan eens aan dropshipping. Dit houdt in dat je via een groothandel jouw producten verkoopt waardoor je geen voorraad hoeft aan te leggen. Je kunt de producten van de groothandel op jouw webwinkel plaatsen en de verkoopprijs zelf bepalen. Wanneer iemand een bestelling plaatst in jouw shop, zet je deze vervolgens door naar de groothandel. De groothandel levert het product rechtstreeks aan jouw klant.

Lokale webshop zonder verzenden via click & collect

Wil je wel online aanwezig zijn met jouw winkel, maar je niet bezighouden met het verzenden van producten? Dan is click & collect een optie. Klanten winkelen eenvoudig via jouw webshop en betalen online. Vervolgens halen ze hun bestelling bij je op locatie af.

Webshop voorbeelden: zo doen anderen het

Stap 2: Webshop maken

Maak een overzichtelijke categoriestructuur

Je wilt natuurlijk een logische indeling maken op jouw webshop zodat bezoekers eenvoudig kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het maken van diverse categorieën waaronder jouw producten vallen helpt je hierbij. Daarbij kun je bijvoorbeeld uitgaan van een grove indeling in hoofdcategorieën die je vervolgens onderverdeelt in subcategorieën.

Tip: met behulp van productfilters kun je een nog specifiekere indeling maken. Met deze functionaliteit kunnen bezoekers in een categorie filteren op basis van kleur, prijs, maat, etc. Bezoekers kunnen dus op basis van gewenste eigenschappen het product snel vinden.

Bied zoveel producten aan als je wilt

Maak gebruik van onbeperkte productcollecties door al jouw producten in te laden en toe te wijzen aan de categorie waar ze thuishoren. Zorg voor een logische indeling zodat de klant niet te lang hoeft te zoeken naar het product. Dit kan namelijk tot gevolg hebben dat hij de webwinkel verlaat zonder een aankoop te doen.

Personaliseer jouw webshoptemplate/thema

Klaar met het inrichten? Dan wordt het tijd om te bouwen en jouw webshop mooi te maken. Wanneer een bezoeker op de homepage van jouw webshop terechtkomt, wordt hij direct geconfronteerd met de lay-out en het design van jouw webshop. Deze bezoeker bepaalt binnen enkele seconden wat hij van jouw webshop vindt, en dus is het erg belangrijk om al op de homepage een goede indruk achter te laten waardoor de bezoeker wordt getriggerd om door te klikken naar andere pagina’s of naar producten op jouw webshop.

Ontwerp de webshop van je dromen

Kies uit talloze prachtige templates voor webwinkels en maak je eigen webwinkel

Alle webshoptemplates bekijken

Designthema’s en huisstijl

De webwinkelsoftware van CCV Shop werkt met diverse designthema’s waaruit je kunt kiezen. Daarnaast heb je zelf de mogelijkheid om allerlei designaanpassingen te doen in jouw webshop. Houd bij het kiezen van een designthema jouw doelgroep en productaanbod goed voor ogen. Vraag jezelf af op welke manier je jouw webshop het beste kunt presenteren aan bezoekers en op welke manier jouw producten het beste tot hun recht komen. Zorg ervoor dat je daarnaast consistent bent in de huisstijl die je hanteert. Zijn de basiskleuren van jouw huisstijl lichtblauw, donkerblauw en lichtgrijs? Zorg er dan voor dat deze kleuren duidelijk terugkomen door jouw hele webshop zodat er eenheid ontstaat. Immers, wanneer jouw webshop er niet aantrekkelijk genoeg uitziet, is de kans groot dat jouw klanten niet tot een aankoop overgaan.

Tip: Online shoppers houden van een overzichtelijk design. Bezoekers die op een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke webshop terechtkomen, gaan vaak sneller over tot een aankoop.

Schakel onze professionele designers in

Maak gebruik van onze Design Studio

Om het proces sneller te laten verlopen en eerder van start te kunnen gaan met het verkopen van je producten kun je ervoor kiezen om een aantal van deze onderdelen uit te besteden aan specialisten. Zo kun je bij CCV Shop je webshop laten maken door professionele designers. We helpen je bijvoorbeeld graag met ons pakket StartNu. Hierbij richten wij jouw webshop in de basis alvast in. Denk aan diverse instellingen, handige apps en het design. Wil jij ook een compleet ingerichte webshop waarmee je direct online kunt verkopen? Je kunt met een StartNu je webshop al laten inrichten vanaf € 599,-.

Webwinkel maken StartNu

Webwinkel maken met CCV Shop?

Met de software van CCV Shop kun je in een handomdraai een webshop maken. Eenvoudig en snel. Door de vele apps en tools die bij de software zijn inbegrepen bieden we je net dat extra zetje voor meer conversie. Want naast een goede huisstijl komt er meer kijken bij een webshop maken. Denk aan de gebruiksvriendelijkheid, maar ook conversie verhogende triggers en opties voor bewijskracht zoals reviews en keurmerken.

Webwinkel maken

Hulp nodig?

Heb je een vraag of kom je ergens niet uit tijdens het maken van je webshop? Ons supportteam staat altijd voor je klaar. Stel je vraag hoe jij dat wilt. Via telefoon, chat, e-mail of social media. We doen ons best om je zo snel mogelijk van een reactie te voorzien en uiteraard kost je dat helemaal niets. Ook hebben we een uitgebreide kennisbank waarin je zelf nuttige informatie kan lezen over specifieke onderdelen van de software of koppelingen met bijvoorbeeld apps.

Stap 3: Content en afbeeldingen maken

Teksten en afbeeldingen bepalen voor een groot deel de aantrekkelijkheid van jouw webshop. Wanneer je jouw producten gaat toevoegen, zorg er dan voor dat je bij ieder product de prijs, de productnaam en de productomschrijving invult. Geef jouw product een logische naam en optimaliseer de productomschrijving zoveel mogelijk voor zoekmachines. Oftewel neem hierin de zoektermen op waar online shoppers naar zoeken als ze dit product willen kopen. Krijg je een productomschrijving aangeleverd van de leverancier? Neem deze dan niet klakkeloos over, maar geef er je eigen draai aan zodat je een unieke tekst creëert. Geef aansprekende informatie, vermeld specificaties, levertijden en redenen waarom iemand dit product moet bestellen. Ook dit komt de vindbaarheid in zoekmachines ten goede. Vermeld daarnaast reviews over het specifieke product en geef aan hoe vaak het al is verkocht. Schrijf verder kort, bondig en actief, gebruik tussenkopjes en opsommingen om de overzichtelijkheid te waarborgen en kijk uit voor spelfouten.

Productfoto's

Wat betreft productfoto’s is het verstandig om voor consistentie te zorgen. Kies bijvoorbeeld altijd voor productfoto’s met een transparante achtergrond in plaats van deze af te wisselen met een gekleurde achtergrond. Zo voorkom je dat jouw webshop rommelig oogt. Uiteraard moeten alle productfoto’s van hoge kwaliteit zijn zodat ze scherp worden weergegeven, moet je goede belichting gebruiken en is het slim om een product vanuit verschillende hoeken te tonen. Zo krijgt de bezoeker een zo goed mogelijk beeld van het product, bijna zoals in een fysieke winkel.

Stap 4: SEA en SEO opzetten

Zoekmachinemarketing is belangrijk om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Je kunt dit doen door SEA en SEO op te zetten voor jouw webshop. Bij SEA, zoekmachine adverteren, koop je advertenties in binnen een zoekmachine, waardoor jouw webshop betaald hoog in de zoekresultaten verschijnt. Bij SEO, een gratis manier van zoekmachineoptimalisatie, gaat het erom de juiste content op jouw webshop te plaatsen.

SEA

Hoe pak je SEA aan bij het maken van jouw webshop? Zet je Google Ads account op en doe zoekwoordonderzoek. Oftewel: kijk op welke zoektermen mensen zoeken die geïnteresseerd zijn in jouw producten. Verwerk deze woorden in de teksten voor jouw advertenties. Nadat je jouw advertenties hebt geplaatst, vergeet dan niet om te blijven optimaliseren.

SEO

Bij SEO zijn zoekwoorden ook belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld grasmaaiers verkoopt en talloze keren het woord ‘grasmaaier’ op jouw webshop benoemt, is dit voor Google niet voldoende om jouw webshop hoger te ranken. Probeer veel nuttige informatie te geven over de verschillende grasmaaiers die je aanbiedt. Zoals voor welk gras ze geschikt zijn, wat de technische eigenschappen van de grasmaaier zijn en hoe je hem het beste kunt gebruiken en onderhouden. Schrijf bijvoorbeeld ook blogartikelen over de verschillen tussen diverse grasmaaiers. Kortom: probeer veel relevante informatie op jouw webshop te plaatsen waar bezoekers echt iets aan hebben. Ook het plaatsen van interne links naar andere pagina’s op jouw webshop draagt positief bij aan SEO. Vergeet niet dat het even duurt voordat je resultaat ziet van je werkzaamheden.

Stap 5: Verzending, voorraadbeheer en betalingen regelen

Wanneer een klant een aankoop bij je doet, krijgt hij te maken met verzendkosten. Na het daadwerkelijke plaatsen van een order begint vervolgens het logistieke proces, waarbij de bestelling van jouw magazijn of dat van de groothandel waarmee je samenwerkt richting de klant gaat. Je wilt natuurlijk dat dit proces soepel verloopt en dat jouw product goed bij de klant aan komt. Maar hoe pak je dit het beste aan en waar moet je zoal rekening mee houden?

Kies indien je bestellingen zelf gaat versturen allereerst een vervoerder die aansluit bij jouw wensen en eisen, zoals PostNL of DHL. Werk je via fulfilment? Dan hoef je deze keuze niet te maken, omdat jouw leverancier ook het verzendproces op zich neemt.

Verzendkosten

Je kunt de verzendkosten voor eigen rekening nemen of doorberekenen aan de klant. Welke optie je ook kiest, onthoud dat klanten niet houden van onverwachte kosten, en dus ook niet van onverwachte verzendkosten. Wees daarom op jouw hele webshop, en niet pas tijdens de checkout, zo transparant mogelijk en vermeld de verzendkosten duidelijk.

De verzendkosten worden veelal bepaald door het gewicht van het pakket, de plaats van aflevering en de omvang. In veel webwinkelsoftware kun je de verzendkosten dan ook zelf instellen op basis van:

  • Een vast bedrag per zending
  • Het gewicht van het pakket
  • Geen verzendkosten boven een bepaald bedrag
  • Het land waarnaar de zending wordt verstuurd
Webwinkel maken stel het logistieke proces in

Verstuur bestellingen daarnaast altijd in een geschikte verpakking zodat het product onbeschadigd bij jouw klant wordt geleverd. Dit kan een doos zijn, maar ook een bubbelenvelop.

Tip: Hoge retourkosten zijn een belangrijke reden voor klanten om af te haken. Houd hier rekening mee, wees transparant en voorkom teleurstelling.

Voorraadbeheer

Zorg ervoor dat jouw voorraadbeheer in orde is. Het is essentieel dat klanten na een bestelling niet lang hoeven te wachten op de bezorging, of teleurgesteld worden met de mededeling dat het bestelde product tóch niet op voorraad blijkt te zijn. Een klant zal na zo’n ervaring niet snel een nieuwe aankoop doen op jouw webshop, maar verder winkelen bij een concurrent.

Veilige online betalingen in jouw webshop

Een bezoeker op jouw webshop heeft een product in zijn winkelmandje geplaatst en wil afrekenen. Je kunt hem dus bijna jouw klant noemen. Hoe zonde zou het zijn dat diegene onverhoopt toch zijn winkelwagentje verlaat zonder het product af te rekenen? Inderdaad, erg zonde. Een factor die de kans hierop verkleint is het aanbieden van meerdere én de juiste betaalmethoden. Online shoppers willen tegenwoordig namelijk betalen op de manier die hun voorkeur heeft. Wanneer je dus enkel de mogelijkheid biedt tot het betalen via één betaalmethode is de kans groot dat veel klanten elders een bestelling plaatsen waar ze wél kunnen afrekenen via de gewenste betaalmethode.

Daarom kies je voor CCV Shop

Zelf ook aan de slag?

Diverse betaalmethoden

In Nederland kennen we een aantal betaalmethoden waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt.  Meer dan de helft van alle online aankopen wordt afgerekend met iDEAL, al jarenlang de favoriete betaalmethode onder Nederlandse online shoppers. Op de tweede plek staat de creditcard, gevolgd door PayPal en achteraf betalen via bijvoorbeeld Klarna of AfterPay. Wanneer je bezoekers de mogelijkheid geeft om in ieder geval met deze betaalmethoden af te rekenen, verkleint dit de kans dat zij hun aankoop niet voltooien. Buitenlandse betaalmethodes aanbieden in jouw webshop is uiteraard ook mogelijk. Ga in dat geval na welke methoden in het betreffende land populair zijn.

Tip: Steeds meer online shoppers willen achteraf betalen. Ruim 40% wil graag na ontvangst van het product pas betalen. Houd hier rekening mee.

Payment Service Provider

Je kunt jouw webshop koppelen aan een Payment Service Provider (PSP). Een PSP is een organisatie die in één online module verschillende betaalmethoden aanbiedt, zoals iDEAL, PayPal en creditcard. Omdat PSP’s contracten hebben met diverse aanbieders, hoef je als webwinkelier slechts met één partij (de PSP) een contract aan te gaan om diverse betaalmethoden te kunnen aanbieden op jouw webshop. Afhankelijk van de PSP betaal je wel of geen maandelijkse lasten. Vaak betaal je per transactie. Je kunt zelf kiezen welke PSP het beste bij jouw webshop past. Voorbeelden zijn: CCV Online Payments, Rabobank OmniKassa, Buckaroo, Mollie en Sisow.

Stap 6: Rekening houden met wet- en regelgeving

Als webshop eigenaar moet je rekening houden met verschillende wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat je bedrijf volgens de wet en juridisch juist opereert. Enkele belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden:

  • Privacywetgeving

Zorg ervoor dat je voldoet aan de geldende privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie. Informeer webshopbezoekers over welke gegevens je verzamelt, hoe je deze gebruikt en met wie je ze deelt. Verkrijg toestemming voor het verzamelen van persoonlijke gegevens en zorg voor passende beveiligingsmaatregelen.

  • Consumentenbescherming

Volg de consumentenbeschermingswetten, zoals regels met betrekking tot terugbetalingen, garanties, leveringstermijnen en klachtenafhandeling. Informeer klanten duidelijk over hun rechten en zorg voor eerlijke handelspraktijken.

  • E-commerce regelgeving

Kijk goed naar specifieke e-commerce wetgeving zoals vereisten op het gebied van online transacties (het is bijvoorbeeld verplicht om een achteraf betaalmethode aan te bieden), retourbeleid en wetten zoals de Wet Koop op Afstand.

  • Gegevensbeveiliging

Neem maatregelen om de veiligheid van klantgegevens te waarborgen. Gebruik sterke beveiligingsprotocollen, versleuteling en veilige betaalmethoden om gegevenslekken en fraude te voorkomen.

  • Reclamevoorschriften

Houd je aan de wetten en regels met betrekking tot reclame, zoals eerlijke en niet-misleidende marketingpraktijken. Wees transparant over prijzen, kortingen, voorwaarden en productinformatie.

  • Cookiebeleid

Informeer gebruikers over het gebruik van cookies op je website en vraag toestemming voor het plaatsen van niet-essentiële cookies. Voldoe aan de eisen van de cookie-wetgeving, zoals de ePrivacy Verordening (ePV) in de Europese Unie.

Stap 7: Webshop lanceren en beginnen met verkopen

Het is zo ver, tijd voor de lancering van jouw webshop en het starten met verkopen. Nadat je met enorm veel verschillende aspecten bent bezig geweest is het goed om een aantal hiervan nog één keer te doorlopen zodat je zeker weet dat je niets over het hoofd ziet. Hierbij een checklist voor de lancering van jouw webshop:

  1. Heb je alle externe verkoopkanalen toegevoegd waarop je jouw producten ook wilt plaatsen?
  2. Ben je 100% tevreden over jouw domeinnaam en is de domeinnaam daadwerkelijk geclaimd en werkend?
  3. Zijn jouw betaalsystemen goed gekoppeld en kun je dus betalingen ontvangen?
  4. Ben je tevreden over de content op alle (product)pagina’s van je webshop en vinden klanten hier de juiste en genoeg (product)informatie?
  5. Bevatten de teksten de juiste zoekwoorden in het kader van SEO?
  6. Heb je een analytics tool gekoppeld zodat je het verkeer op jouw webshop kan monitoren?
  7. Kunnen klanten makkelijk contact opnemen via meerdere kanalen en is deze contactinformatie duidelijk zichtbaar? (Vergeet niet om tijdig en professioneel te reageren op vragen, opmerkingen en klachten wanneer deze binnenkomen)
  8. Heb je nagedacht over een marketingplan voor na de livegang?​​​​​​​

Check, check, dubbelcheck? Zet jouw bedrijf live!

Fysieke winkel uitbreiden met een webshop zodat je 24/7 kunt verkopen?

Manieren om online te verkopen

Stap 8: Je bedrijf laten groeien

Na het maken van jouw webshop en het lanceren, is het tijd om jouw webshop te laten groeien. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Reviews

Verzamel reviews door klanten na een aankoop een (geautomatiseerde) mail te sturen waarin je ze vraagt hun aankoop en ervaring te beoordelen. Door deze reviews te tonen op jouw webshop, overtuig je nieuwe klanten ervan om ook bij jou te kopen.

E-mail en e-mailmarketing

Verhoog het aantal bestellingen door e-mailmarketing slim in te zetten. Informeer klanten over nieuwe producten en interessante aanbiedingen en herinner bezoekers aan hun achtergelaten winkelwagen.

Social media

Verbind social media aan jouw webshop om van volgers klanten te maken. Maak gebruik van populaire sociale mediaplatforms om je merk te promoten, interactie met je doelgroep aan te gaan en je producten te delen. Met onze Facebook Business integratie synchroniseer je je producten automatisch met Facebook en Instagram en zorg je dat de juiste klanten ze te zien krijgen.

Verkoop internationaal

Bied jouw producten ook aan in andere landen om zo jouw doelgroep en succes te vergroten. Je kunt dit eenvoudig doen door te kiezen voor een meertalige webshop of jouw webshop in een andere taal op een internationaal domein te plaatsen.

Klanttevredenheid en klantenservice

Bied uitstekende klantenservice en reageer snel en professioneel op vragen, opmerkingen en klachten. Verzamel en gebruik klantfeedback om je webshop en diensten te verbeteren. Implementeer een beloningsprogramma of loyaliteitsprogramma om klanten aan te moedigen terug te keren en meer aankopen te doen.

Partnerships en samenwerkingen

Overweeg samenwerkingen met andere bedrijven of merken die complementaire producten of diensten aanbieden. Dit kan leiden tot gedeelde promotie, grotere exposure en nieuwe klanten.

Leer hoe je een webshop maakt en laat groeien

Ontvang tips en tricks van e-commerce experts en succesvolle CCV Shop verkopers.

Lees onze blog

Start je webshop voor €1,-

Heb je naar aanleiding van bovenstaande informatie de keuze gemaakt om jouw eigen webwinkel te maken? Leuk! Kies afhankelijk van jouw wensen voor pakket Basic, Professional of Enterprise.

ACTIE

Basic

ACTIE

Een basis webshop om snel en eenvoudig online te verkopen. Geschikt voor een klein productaanbod.

  • Vele webshoptemplates

  • Diverse betaalproviders

  • Eigen domeinnaam

€ 32 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct
ACTIE

Professional

ACTIE

Een professionele webwinkel die klaar is voor de toekomst. Naar wens uit te breiden met vele extra tools.

  • Koppelingen met groothandels

  • Meertaligheid

  • Toegang tot API

€ 53 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct
ACTIE

Enterprise

ACTIE

Een schaalbare e-commerce oplossing met ontelbare mogelijkheden. Voor ondernemers die ontzorgd willen worden.

  • Business to business app

  • Premium support

  • Mogelijkheid tot maatwerkdesign

€ 115 Per maand
Eenmalige kosten € 30
Bestel direct

*Alle vermelde prijzen zijn excl. btw en het betreft een jaarcontract.

Reageer

This must be a valid mail address.
Er is een fout opgetreden tijdens de verwerking van dit formulier. Zorg ervoor dat alle vereiste velden worden ingevuld en controleer deze later opnieuw. Neem voor aanvullende vragen contact op met onze support afdeling.
Eva Rouwenhorst

Eva Rouwenhorst
Eva Rouwenhorst werkt als communicatieadviseur bij CCV Shop. Haar passie voor heldere teksten en e-commerce gaan hierbij hand in hand.